Ja, kanske. Det är en smaksak. Det några ser som skräp kanske någon annan hittar ett värde i. Här finner du gamla postningar som möjligen kan ha ett läsvärde. Jag sorterar bland mina gamla bloggar och fyller på efterhand. Det blir inga inlägg av dagbokstyp utan inlägg jag skrivit som omvärlsdsobservationer eller reflexioner över en eller annan företeelse och som inte är direkt tidsbundna. Det finns ingen besöksräknare här och går inte heller att kommentera. Den här bloggen finns för de som har sagt att de tycker om att läsa det jag skriver. Vill någon kommentera så gör det på andra platser där jag går att nå eller öga mot öga. Den kritiske läsaren med negativ inställning i allmänhet och till bloggande i synnerhet behöver inte alls besöka Återvinningen. Men ni andra är välkomna! Kanske gör någon ett fynd, det händer på såna ställen.

lördag 18 oktober 2014

Varför håller man på?

Under ganska många år var jag en flitig bloggare. Skrev mycket, läste mycket, kommenterade en hel del, blev läst och fick mycket kommentarer själv. Självklart tog det tid, inte från vardag och familj, främst från nattsömn. Men det var kul och kändes bra. Här reflekterar jag över motivet. 27 november 2008. 

 I går kväll kom jag på det. Med lite hjälp från Eva (bloggvän från Östersund).

Jag har fått frågan ibland och undrat själv också. Varför ägnar man tid åt att sitta och läsa bloggar och skriva en egen? Det finns ju så mycket annat man kunde ägna sig åt. Eller borde, rentav.

Men nu vet jag. Man läser gärna vad andra delar med sig ur sitt liv, för att känna att världen är full av vanliga, reflekterande, goda medmänniskor. Som funderar över ungefär detsamma som man själv gör. Som tar sig tid att skriva en uppmuntrande kommentar, eller som känner igen ett problem eller dilemma och har ett förslag till lösning.

Att välja bort massmedias tröttsamma rapporter om allt elände och debattprogrammen som är fyllda av hetsiga konflikter blir lätt när det finns ett alternativ som fyller en med positiv energi. Att se och uppleva att världen inte alls till största delen befolkas av människor som vill skada varandra, förnedra varandra på det ena eller det andra sättet, eller ta ifrån varandra pengarna.

Det är för att det hjälper en att behålla tron på den goda människan. Sådana finns förstås i familjen, bland grannar, vänner och arbetskamrater också, men de blir fler på det här viset.

Det finns andra sorters bloggar också, men de läser jag inte. Jag behöver inte och vill inte.