Ja, kanske. Det är en smaksak. Det några ser som skräp kanske någon annan hittar ett värde i. Här finner du gamla postningar som möjligen kan ha ett läsvärde. Jag sorterar bland mina gamla bloggar och fyller på efterhand. Det blir inga inlägg av dagbokstyp utan inlägg jag skrivit som omvärlsdsobservationer eller reflexioner över en eller annan företeelse och som inte är direkt tidsbundna. Det finns ingen besöksräknare här och går inte heller att kommentera. Den här bloggen finns för de som har sagt att de tycker om att läsa det jag skriver. Vill någon kommentera så gör det på andra platser där jag går att nå eller öga mot öga. Den kritiske läsaren med negativ inställning i allmänhet och till bloggande i synnerhet behöver inte alls besöka Återvinningen. Men ni andra är välkomna! Kanske gör någon ett fynd, det händer på såna ställen.

lördag 18 oktober 2014

Var bor du?

I början av december 2008 hade hålan ett Riksteaterbesök av en trubadur/artist från huvudstaden. På krångliga vägar var vi bekanta och han hängde hemma hos oss kvällen innan föreställningen. Vi resonerade bland annat om geografi, att vår ort är belägen i landskapet Lappland och länet Västerbotten. Under föreställningen nämnde han att han var i Lappland och detta raljerades det över i recensionen i lokaltidningen efteråt, att Lidingöbon inte hade vetat att han befann sig i Västerbotten. Det var anledningen till denna reflexion. Skrivet 10 december 2008. 


Vår kulturredaktör raljerade lite över trubaduren i inlägget nedan, i recensionen i Norran.

Redan från början anslår han en personlig ton och visar att han, Lidingöbon, vet var han befinner sig. Nåja, kanske inte helt.
Va? Ligger Malå i Västerbotten?


Nu råkade det vara så att han visste exakt var han befann sig. I landskapet Lappland, Västerbottens län. Det var till och med belagt med kartstudier. För folk som bor i de flesta delar av Sverige är ju det normala att tala om vilket landskap man kommer ifrån, inte vilket län. Det finns garanterat ingen från Gästrikland eller Hälsingland som påstår att de kommer från Gävleborg och ingen smålänning som skulle kalla sig "Jönköpingare". Vi skulle nog också undra över vad som fattades en bohuslänning, dalslänning eller hallänning som presenterade sig som "Västra Götalänning".

Såvitt jag vet är det bara vi i södra Lappland och kanske norra Lappland som använder länsnamnet när vi talar om var vi bor. Vad beror det på? Kan det vara så att det fattas ett substantiv som benämner oss som folkslag? En gotlänning är självklart placerad i geografin, likaså en skåning och en närking, men vad kan man kalla sig om man bor i Lappland? Det är ju inte alla som kan kalla sig lapp, det skulle kännas egendomligt om man inte hör till samefolket. Och inte är det så värst korrekt heller. (Fast det finns en hel del av dem som faktiskt använder det själva, lite vardagligt sådär.)

Är det kanske något gammalt komplex som gör att vi hellre kallar oss västerbottningar? Lite finare låter det ju, lite mindre glesbygdsaktigt, mindre doft av timmeravverkning och skoteravgaser och lite mer glans av kuststäderna, ja kanske någon tror att man rentav bor i residensstaden om man säger att man är västerbottning?

Jag hör till dem som säger att jag kommer från Lappland om det är aktuellt att berätta om regionen och inte bara bostadsorten. Nu har jag i och för sig knappt bott nedanför lappmarksgränsen så jag har liksom inget finare ursprung att värna om men bortsett från det tycker jag att det är självklart att landskapsnamnet är det man ska använda.

Ska vi kanske börja presentera oss som "västerbottning från södra Lappland?" Eller hur ska vi ha det?