Ja, kanske. Det är en smaksak. Det några ser som skräp kanske någon annan hittar ett värde i. Här finner du gamla postningar som möjligen kan ha ett läsvärde. Jag sorterar bland mina gamla bloggar och fyller på efterhand. Det blir inga inlägg av dagbokstyp utan inlägg jag skrivit som omvärlsdsobservationer eller reflexioner över en eller annan företeelse och som inte är direkt tidsbundna. Det finns ingen besöksräknare här och går inte heller att kommentera. Den här bloggen finns för de som har sagt att de tycker om att läsa det jag skriver. Vill någon kommentera så gör det på andra platser där jag går att nå eller öga mot öga. Den kritiske läsaren med negativ inställning i allmänhet och till bloggande i synnerhet behöver inte alls besöka Återvinningen. Men ni andra är välkomna! Kanske gör någon ett fynd, det händer på såna ställen.

lördag 18 oktober 2014

The 70's attack

Reflexion över inredningsmode föranledd av en artikel i Aftonbladet som spådde att furupanel skulle bli hetare än hett igen. Numera är all furupanel i huset överspikad med renoveringsgips. Antagligen kommer nån nostalgifascist så småningom att svära ramsor över dårarna som gömde allmogepanelen under gips och tapeter. 25 januari 2009. 


Interiör från mitt hem, utan filter

Eller möjligen 79 - 83. Under de åren kan man väl säga att jag började mitt riktiga vuxenliv.

Det är inte bara furan som plötsligt blir accepterad, En massa saker gör comeback i mitt liv. Utan att jag varit medveten om det handlar det om en massiv attack av det som var aktuellt för drygt 25 år sedan. Under den senaste veckan följande hänt:
  1. Jag har börjat om att handarbeta. Med stor glädje och intensitet. Jag är ganska uppslukad kan man säga.


  2. Jag har vid två tillfällen lagat mat med frukt i. Riktig kyckling (alla delarna) med ben kokad i buljong med mycket lök, ljusa russin och generöst med curry. Serverad med bananskivor och rostad cocos. I går en älggryta med ingefära, vitlök och mango.


  3. Efter älggrytan avnjöts kladdkaka. OK, nu är det ju 2000-tal så den heter Brownies och innehåller dyrt mörkt socker, fin choklad och pecannötter som är knäckta och rostade hemma i köket. Men ändå.

  4. Jag har satt igång en sats mungbönor för groddning.


Jag har inte sett mönstret förrän nu. Ska jag söka hjälp? Eller stolt rida på vågen?

Uppdatering: Detta inlägg har föranlett en viss oro över möjligheten att jag sätter igång att tapetsera om med medaljongtapeter. Jag kan lugna alla med ett besked om att så inte kommer att ske. Vårt hus var tapetserat med medaljonger i fyrtiocentimetersklassen, mossgröna, vinröda, orange och liknande i alla rum. Även de rum som är så beskaffade (t.ex. köket) att det inte blev en enda hel medaljong i hela rummet. Men jag måste medge att då jag besöker vissa yngre människor som har satt medaljonger eller rejält storblommmigt som fondvägg tycker jag att det är riktigt snyggt.