Ja, kanske. Det är en smaksak. Det några ser som skräp kanske någon annan hittar ett värde i. Här finner du gamla postningar som möjligen kan ha ett läsvärde. Jag sorterar bland mina gamla bloggar och fyller på efterhand. Det blir inga inlägg av dagbokstyp utan inlägg jag skrivit som omvärlsdsobservationer eller reflexioner över en eller annan företeelse och som inte är direkt tidsbundna. Det finns ingen besöksräknare här och går inte heller att kommentera. Den här bloggen finns för de som har sagt att de tycker om att läsa det jag skriver. Vill någon kommentera så gör det på andra platser där jag går att nå eller öga mot öga. Den kritiske läsaren med negativ inställning i allmänhet och till bloggande i synnerhet behöver inte alls besöka Återvinningen. Men ni andra är välkomna! Kanske gör någon ett fynd, det händer på såna ställen.

lördag 20 juli 2013

Personligt

På den tiden när jag (liksom många andra som numera huserar mest på fb) var en mer aktiv bloggare cirkulerade det ganska många s.k. bloggutmaningar. Jag brukade vanligtvis inte ge mej på dem, i synnerhet som de ofta var konstruerade som ett slags kedjebrev, alltså att man skulle skicka dem vidare till ett antal bloggvänner. Denna ovanliga och tankeväckande utmaning från Suvi
(som numera bloggar med lösenordsskydd, därför ingen länk) tyckte jag om och besvarade den så här den 4/9 2008:

Suvi påstår följande: Enligt en enkel formel kan några få väl valda frågor avslöja allt om din personlighet. Detta test används bland annat av etablerade men hemliga organisationer för att utröna vem som lämpar sig för att bli hemlig agent. Om du svarar på denna enkät ska du inte bli förvånad om någon av dem kontaktar dej!

Här kommer min variant av Suvis personlighetsanalys:

Pasta finns i alla möjliga former och utföranden. Propagera lite för din favorit!
Jag gillar penne. Helst med grova räfflor så att god sås inte bara rinner av. Allra godast är den i en gratäng när man nästan bränner det översta lagret lite, precis så att "spetsarna" blir knapriga.

Mycket kan avslöjas om en person baserat på hur h*n äter pizza. Utifrån och in? Uppskuren i bitar för att stoppas i munnen med händerna? Lämnar du kvar kanterna eller skrapar bort osten? Allt avslöjar hur du är som person.
Jag orkar sällan en hel pizza. Dessutom äter jag väldigt sakta och kall pizza är som bekant inte så smakligt. Men jag gillar kanten och brukar äta lite av den från början. Sen fokuserar jag på det som kostar, d.v.s. delarna med mest fyllning. Den optimala pizzan för mej är halvinbakad typ. Först äter jag den öppna delen och sen tar jag den inbakade delen som håller värmen lite bättre.

Det är din födelsedag och du får (för en gångs skull?) allt du önskar! Hur ser menyn ut? Vilka är där och firar med dej?
Mina vänner från förr i tiden och nu. Men det blir bara de allra bästa och viktigaste. Det är kul med stora fester också men ytligare på nåt vis. Man hinner inte prata och umgås på riktigt då. Mina syskon och svågrar och svägerskor ska också vara med. Vi äter någon slags buffé med kött, fisk och fågel och många små byttor med goda röror och sallader. Västerbottenspaj är ett måste på buffébord. Gott vin att dricka och en efterrätt med färska bär.

En märklig djinn dyker upp och utlovar superkrafter! Villkoret är att man berättar sitt allra mest själviska skäl till varför man vill ha en viss superkraft. Vad önskar du dej och varför?
Jag skulle vilja ha obegränsad ork och att min tid var lite längre än tiden på klockan. Så att jag hann med allt jag vill. Vara en bra mamma till både stora och små, en pigg och trevlig hustru till min man, genomföra idéer gällande jobbet, hinna med vänner och familjen i den vidare bemärkelsen och hålla på med det som intresserar mig själv i större utsträckning.

Du chattar med en amerikan som hävdar att han ser ut som en blandning mellan Steve McQueen och Don Johnson. Nu vill han veta vilken kändis du är lik! Vem drar du till med? Kan vara bra att veta om det nån gång ska göras en film om ditt liv. Bonusfråga: vad är den träffande titeln på filmen?
En korsning mellan Audrey Tatou, Mona Malm och lilla My. Jag skulle dock inte vara intresserad av den killen. Möjligen av någon som såg ut som en blandning av Richard Geere, Kevin Costner och Daniel Day Lewis. Filmen blir inte en utan tre i en löst sammanhållen serie som skulle heta "Tjejen som ville/tänkte/tyckte för mycket".

Hur mycket städdille har du? Vare sig du är en slarver eller en pedant har du garanterat en städrelaterad fixering, som att dammtorka lister, polera bakom spisknapparna eller att ta bort alla hårstrån från borsten. Det finns säkert nåt du stör dej på när du hälsar på hos andra! Time to come clean!
Jag har städmani, ibland. Men ju bättre jag mår i själen desto rörigare blir det omkring mej. Jag har dessutom haft småbarn i huset i tjugo år så ambitionsnivån har sjunkit kontinuerligt. Jag tål dock röra bättre än lort. Hos andra kan det däremot få vara hur som helst, om jag trivs eller inte beror på helt andra saker. En sunkig toa tycker jag ändå att man bör slippa både hemma hos mej och hos andra.

Ingen undersökning är komplett utan närgångna frågor om sexlivet. Frågan du nu måste svara på går inte att slingra sig ur! Det leder till omedelbar diskvalificering. Frågan lyder: vad kan du inte acceptera att din partner tar med sig i sängen?
Hans älsklingssaker är tryggt inlåsta i ett säkerhetsskåp så jag tror inte att det finns någon risk att han vill ha dem med i sängen. Grus, sand och hundhår vill jag inte heller ha i bingen. Men där är vi lika, så det kommer nog att funka även i fortsättningen.

Vad är hemligheten bakom ett lyckligt förhållande?
Jag knycker Suvis formulering: Man ska välja med omsorg, men när man tagit sitt beslut ska man vara överseende med det man fått. Jag vill göra följande tillägg: Låt varandra hållas, inom rimlighetens gränser. Det funkar inte att en eller båda försöker sudda ut sin egen person för att uppslukas i tvåsamheten.