Ja, kanske. Det är en smaksak. Det några ser som skräp kanske någon annan hittar ett värde i. Här finner du gamla postningar som möjligen kan ha ett läsvärde. Jag sorterar bland mina gamla bloggar och fyller på efterhand. Det blir inga inlägg av dagbokstyp utan inlägg jag skrivit som omvärlsdsobservationer eller reflexioner över en eller annan företeelse och som inte är direkt tidsbundna. Det finns ingen besöksräknare här och går inte heller att kommentera. Den här bloggen finns för de som har sagt att de tycker om att läsa det jag skriver. Vill någon kommentera så gör det på andra platser där jag går att nå eller öga mot öga. Den kritiske läsaren med negativ inställning i allmänhet och till bloggande i synnerhet behöver inte alls besöka Återvinningen. Men ni andra är välkomna! Kanske gör någon ett fynd, det händer på såna ställen.

lördag 20 juli 2013

Ful mat

Denna postning handlade om hur man tar hand om konstigt styckade köttbitar. Jag har ingen aning om jag någonsin kommer att komma i den situationen igen att jag behöver ta hand om en back älgkött. Jaktmarker finns och plats i jaktlag, men ingen jägare. När jag var riktigt ung, före den ålder då man får bära bössa, hade jag själv tänkt bli jägare. Så blev det aldrig. Skrivet 18/9 2008.



Nu är jag klar. Med pölsakoket.

Ja vad gör man? När man får hem en låda styckad älg med en bit ytterlår, en bit ryggbiff, en liten obestämbar stekbit som får heta "skav" på påsen och resten ben med något lite kött på. Ner med alltihopa i stora syltgrytan, spetsa med putset från de bättre bitarna, salta rejält, i med en näve blandade pepparkorn och ett par lagerblad.

Koka. Koka lite till. Koka ännu lite till tills det går lätt att plocka av köttet. Mal köttet. Sila buljongen och skumma av det mesta fettet - men inte allt. Koka tre deciliter korngryn i lämplig mängd av buljongen. Blanda ihop hela härligheten och rör sen ner mer buljong tills det hela har en lagom konsistens.

OK, det är en nödlösning, och det innebär en hel del jobb, men jag råkar tycka att pölsa tillagad på detta vis är väldigt gott. Med kokt potatis och inlagda rödbetor. Inte köpepölsa som är gjord på diverse jox innefattande viss inmat.

Jag provsmakade och den blev delikat. Nästan så att jag kunde äta den till frukost.

Hör du mej, Torgny?