Ja, kanske. Det är en smaksak. Det några ser som skräp kanske någon annan hittar ett värde i. Här finner du gamla postningar som möjligen kan ha ett läsvärde. Jag sorterar bland mina gamla bloggar och fyller på efterhand. Det blir inga inlägg av dagbokstyp utan inlägg jag skrivit som omvärlsdsobservationer eller reflexioner över en eller annan företeelse och som inte är direkt tidsbundna. Det finns ingen besöksräknare här och går inte heller att kommentera. Den här bloggen finns för de som har sagt att de tycker om att läsa det jag skriver. Vill någon kommentera så gör det på andra platser där jag går att nå eller öga mot öga. Den kritiske läsaren med negativ inställning i allmänhet och till bloggande i synnerhet behöver inte alls besöka Återvinningen. Men ni andra är välkomna! Kanske gör någon ett fynd, det händer på såna ställen.

söndag 24 februari 2013

Brittisk film

Skrivet 9 september 2007. Det gäller fortfarande, det där med filmer, även om det finns både svenska, franska, andra europeiska och amerikanska som är bra. En och annan asiatisk produktion har jag också njutit av.

Jag tycker väldigt mycket om brittisk film. Det finns många av det där lite vardags-realism-absurd-stillsamt vansinne- slaget som är bara bra.

En till har jag sett i kväll i 4:an, Blow dry. Med underbara skådespelare som Alan Rickman, Rachel Griffiths och en ung Josh Hartnett. Den handlar om en frisörtävling, men det är bara till det yttre. Egentligen handlar den förstås om relationer. En stor del av det sevärda består (som ofta i de brittiska lite mörka komedierna) av alla biroller; mer eller mindre knäppa frisörer och modeller, yorkshire-får-bönder och småstadsbor och inte minst Warren Clarke som den något excentriske borgmästaren.

Det är inte en film som håvar in många stjärnor i recensionerna, men mej passar den precis.

Det är något med brittisk landsbygd som är alldeles oemotståndligt, trots all blask-beige sjaskighet och alla knäppskallar som tycks bebo den, åtminstone i filmens värld.